artfool nr 2/2011                                              

 

                                                               

 

 

© All rights reserved. Artfool & Lena Adamina Waldau. Info: artfool@telia.com              

Det är trivsamt att skära i linoleum: bilden träder långsamt fram och eftersom varje skär är viktigt finns det hela tiden något att fundera över. Ska skäret vara rakt eller rundat? Djupt eller grunt? Hur mycket ska skäras bort?

 

En första svår fråga är om bilden ska skäras som ett negativ eller ett positiv. I linosnittet intill (Hund med man) kunde jag inte bestämma mig utan gjorde en negativ och en positiv variant i samma bild, om än med några ändringar mellan dem.

 

Skärandet frestar på höger hand och handled, men med stödbandage runt handlederna, fingertutor på höger pek- och långfinger samt mjukt överdrag på skaftet till skärredskapet går det bra. Det är inte höger hand som löper störst risk att bli skadad utan vänster, för det är lätt att slinta rakt in i vänster tumme. En av mammas avlagda handskar får därför skydda den handen.

 

Utgångspunkt i såväl ”Hund med man” som det nya linosnittet ”Mästaren Ma”* är skuggan av en trådskulptur. Under "Hund med man" ser du mina redskap samt en bit av "Mästaren Ma" under arbete.

 

En av mina favoriter är den danske grafikern Palle Nielsen. Utställningskatalogen ”Palle Nielsen” från Grafikens hus 1997 är rik på bilder. (Acta Grafika 2. Redaktör: Jordi Arkö.)

 

*”Mästaren Ma” är titeln på en känd bok av Willy Kyrklund.

   Hem