artfool nr 5/2013             

              Ett lökträd av brons

 

Jag har i en kurs provat en ny teknik: att gjuta en skulptur i brons. Eftersom jag inte hade någon lämplig skulptur att gjuta av, måste jag göra något enbart för kursen. Resultatet blev ett lökträd med ett par mogna, nedfallna lökar. Här redovisar jag den metod vi använde (gjutning med keramiskt skal och förlorat vax) med egna (utom i ett fall) fotografier från kursen som gavs av Konstnärernas kollektivverkstad (KKV) i Göteborg i november. Kursledare var skulptör Emma Ströde.

                                                                        

                                                                                              

 

                                                                                                      

 

 

 

                                                                       

 

                                                                   

                                                                                         

                                                                                

                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                     

 

 

 

                                                                                           

 

 

 

                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© All rights reserved. Artfool & Lena Adamina Waldau. Info: artfool@telia.com

7. De gjutna skalen svalnade förvånansvärt fort och vi kunde redan efter någon timme lägga dem i vatten och sedan hacka loss skalen från bronset. Till vänster ser du min skulptur med lite keramik kvar i mitten. Till höger två lökar avsågade och allt är sandblästrat.

1. Man gör en skulptur av vax. Jag har aldrig arbetat i vax tidigare och blev förvånad över att det är ett så hårt material. Jag kunde inte bearbeta vaxet alls med fingrarna trots att jag fått rätt typ av vax av vår kursledare. Jag fick karva skivor av vaxet med morakniv och rulla samman skivorna till lök- och rosenknoppsliknande bollar. Jag gjorde fyra bollar, men tröttnade sedan. Andra kursdeltagare lyckades bättre så vi göt hästar, människor och hus.

2. Vaxskulpturen ska monteras på en vaxkopp med hjälp av ett vaxrör; man kan sätta många skulpturer på samma kopp, så jag kunde gjuta mina fyra bollar på en och samma gång. Om skulpturerna har många utstickande delar måste man ha vaxrör (kanaler) mellan dessa delar för att ge utrymme för de gaser som kan bli instängda vid gjutningen. Det gula är vaxkoppen, det röda vaxkanaler och det svarta mina bollskulpturer.

3. Hela arrangemanget (koppen, skulpturerna och rören) täcks med 5-6 omgångar lervälling och -kross till ett halvcentimeter tjockt lager. Varje lager måste torka närmare ett dygn innan nästa lager kan läggas på, så detta moment tar sin tid. Mitt blivande lökträd i förgrunden till vänster.

4. Nu ska vaxet smältas bort ur lerlagret och skalet ska brännas i keramikugn vid 800 grader. Vi smälte ur vaxet med en jättelåga från en gasbrännare. Vaxet samlar man i en hink och återanvänder. Genom bränningen i keramikugn sintrar leran och blir hållfast.

5. Det är i keramikskalet man häller flytande brons, smält till 1100 grader. Kopparna, som vi monterade skulpturerna på, fungerade som trattar när vi ställde skulpturerna upp och ner i sand. Det är i detta moment man inser behovet av kanalerna: skulpturerna står ju upp och ner och många får därför små, smala former i botten. För att bronset ska rinna ända ut i skulpturernas yttersta delar innan det hinner svalna, måste den luft som finns i keramikskalet ha någonstans att ta vägen snabbt. Kanalerna är nödutgångarna för den luft som blir instängd. 
6. Att hälla det heta bronset i skalen kräver träning. Det ska gå så fort att bronset är tillräckligt varmt även för den sista skulpturen; vi fyllde cirka 15 skal samtidigt, vilket innebär tre eller fyra gånger så många skulpturer. Inget skal sprack, så gjutningen lyckades helt.
8. När keramikskalet är borta ska skulpturerna sågas loss från koppen och kanalerna – bronset i dem återanvänds. Sedan är det bara att putsa, blästra, polera och patinera efter önskemål. Jag valde att inte såga bort alla mina fyra bollar från koppen, eftersom det blev som ett litet träd. Jag sågade bort två, som får bli nedfallna, medan två får växa vidare på sin stam. De nedfallna har jag patinerat med svavellever så att de har svartnat, medan den större gruppen har fått bli grönaktig.
 
  Hem
 

Detta foto: Yvonne Swahn